Sosial web og læring?
Det pågår for tiden en debatt om hvorvidt sosiale nettsamfunn kan ses på som gode verktøy i undervisningen. Eksempler på slike tjenester kan være facbook, nettby, wikier og blogger. I slike samfunn veksler deltakerne mellom å være mottaker og leverandør. Har sosial web et utdanningspotensial? Micael Wesch og Neil Selwyn har et noe ulikt syn på dette.
Wesch spurte sine elever om de likte seg på skolen, over 50 prosent svarte nei. På spørsmålet om de likte å lære, var det ingen som svarte nei. Problemet er at studentene sliter med å finne mening og betydning med deres utdanning i dag. Dette er et betydlig problem i dagens skole, sier Wesch. Elevene blir undervist, men kanskje de helst vil være med på å skape kunnskap selv? Wesch hevder at kunnskap skal skapes gjennom samarbeid. Å lære er ikke å tilegne seg informasjon, men å skape, diskutere og dele, sier han.
På videoen viser Wesch hvordan han, i egen undervisning, tar i bruk sosiale nettverk i undervisningen. En av fordelene med disse verktøyene er at elevene får rask tilbakemelding på arbeidene sine, både fra lærer og elever. En annen, det blir lett å samarbeide, bygge kunnskap og dele kunnskap. Vi må få elevene til å se på Web 2.0 som verktøy som kan skape noe nytt, ikke bare til å underholde seg med, sier Wesch.
Wesch hevder at potensialet for utveksling og bygging av kunnskap er enormt, og at samhandling er grunnlaget. Studentene skal ikke bare skal ta imot informasjon, men også gi fra seg informasjon.
Neil Selwyn er derimot mer skeptisk til å bruke Web 2.0 i undervisningen. Han stiller spørsmål om sosial web er et nyttigere verktøy enn andre læringsverktøy? Og mener vi må være kritiske til hvilke fordeler og risikoer denne form for læring kan gi, og da på bekostning av mer formell læring. Han er heller ikke sikker på i hvilken grad elevene selv ønsker å ta i bruk dette verktøyet i skolesammenheng.
Selwyn tviler på at sosiale nettsamfunn passer skolens strukturelle kunnskapsformidling, slik den er i dag. Skal dette verktøyet inn i skolen må det gjøres store endringer, sier han.
Er skolen moden for slike verktøy? Har lærer, og elev nok kompetanse innen feltet? Selwyn peker på nettopp dette. Han sier at bruken av sosiale nettverk er svært varierende, og at få er aktive bidragsytere. Slik nettsamfunnet brukes i dag , ser læringspotensialet ut til å være begrenset, sier Selwyn. Han tror likevel at dette kan endre seg på sikt. I likhet med slik Wesch ser det, er nok potensialet stort, men før disse verktøyene for alvor kan tas i bruk, trengs det nok en kraftig kompetanseheving, både hos lærere og elever.
tirsdag 20. januar 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hei. Syns du har fått et godt sammendrag av disse to. Poenget vårt blir vel å få kompetansen på skolene opp på et nivå slik at alle kan delta i den debatten disse to deltar i. Men kjenner vel at kolleger vegrer seg (av forskjellige grunner).
SvarSlettJa, det har du rett i
SvarSlett